top of page

Happy International Women Day!

Till er starka, modiga, beundransvärda och fantastiska kvinnor - tack för att ni tillsammans är en del av Systrar i bergen!

Idag är internationella kvinnodagen och igår landade jag i just att vara kvinna i bergen. Känner du igen dig i detta?

Söndag morgon 7/3 startade tidigt med en biltur inåt dalen i Engelberg. Målet var att göra en lång topptur och alpin klättring. Vi skulle gå strax över 2000 höjdmeter och sedan klättra en alpin tur på ca 150 höjdmeter. Målet var att nå en av bergstopparna i Engelberg. En bergstur som jag har velat göra sedan ett par år tillbaka. Äntligen dags!

Redan dagen innan hade jag haft outgrundlig mensvärk och legat hemma i sängen med värktabletter och yrsel. Senare på kvällen orkade jag gå en kort promenad. Trots detta kändes det rätt att försöka göra den här stora bersgturen dagen efter. "Jag ser mig själv som vältränad person och har en god kondition att orka göra längre toppturer med rätt uppladdning dagen innan. Vilket oftast för mig handlar om mat, dryck och god sömn."

Igår när vi klättrat ca 500 höjdmeter i väldigt lugnt tempo med skidor så kände jag att kroppen funkade i ett lugnt tempo men så snart pulsen steg så fick jag yrsel och hade inte det "Go i kroppen" som jag ville ha. Det fanns ingen extra växel att lägga in och ingen motivation att vilja ta i extra mycket.

Istället för att, som så många gånger tidigare, fortsätta gå vidare så sa jag till mina vänner att "gå vidare utan mig". Jag vände om och åkte hem. Tillbaka hemma så landade jag i en lugn eftermiddag med jobb framför datorn, efter ett par timmars sömn.

Senare på eftermiddagen postade jag en bild i sociala medier som i sin tur ledde till ett samtal med en av mina vänner i Engelberg. Min vän Samira, tillika yogainstruktör och med en vacker medvetenhet om just den kvinnliga kroppen. Hon nämnde något som kallas för att vara i Flowing. "That´s called flowing. You are flowing with your body. It´s Beautiful and much more powerful than not listening and pushing on." <3

"Det var egentligen först när jag började klättra regelbundet som jag upptäckte tydligt när jag kunde pusha min nivå i gradering eller ej. Kroppen kändes tung och inte alls i balans att utmana så som jag ville i samband med mensperiod. Jag kunde helt plötsligt sänka min grad med en nivå och känna mer osäkerhet och även ibland rädsla. Mitt självförtroende vacklade mer."

Så, händer detta under guidade turer med grupper?

- JA!

Senaste åren kommer jag särskilt ihåg två gånger vintertid när jag har fått mens och mensvärk, men inte berättat något för någon i gruppen. En gång var under en topptur och vi nådde precis en fjällstation när det hände. Jag gick snabbt till toaletten och plockade fram mitt Första hjälpen-kit med två Ipren och tamponger.

En annan gång stod jag i snön med lavinutrustningen framför mig och hade en grupp av kvinnor som lyssnade till en säkerhetsgenomgång. Precis under samtalet känner jag att "nu fick jag mens". Nu skrattar jag åt det, men ni förstår själva hur det var att gå på toaletten två timmar senare...

Detta är fullt naturligt och det händer i våra kroppar. Vad vore inte mer naturligt då än att prata mer om det!

Jag vill alltid uppmuntra Dig i Systrar i bergen att våga berätta om du känner att idag är en "låg dag" på grund av PMS eller menstruation som faktiskt påverkar din prestationsförmåga. Det påverkar inte nödvändigtvis din vilja att orka genomföra toppturer, vandringar eller klätterturer. Men om det är i något sammanhang du kan få förståelse i bergen - så ska det definitivt vara i Systrar i bergen som står för just detta - ett systerskap i bergen som är grundat utifrån ett kvinnligt perspektiv om gemenskap för alla.